Het mooiste k-beroep dat er is!

Gepubliceerd op 15 oktober 2019 om 13:23

“Eigenlijk is het een k-beroep. Maar wel het mooiste k-beroep dat er is!”

Zo vatte mijn collega het schoolleiderschap samen. We hadden elkaar een tijdje niet gezien en we dronken een kop koffie. We haalden herinneringen op aan de tijd dat we samenwerkten op een leuke en uitdagende basisschool. Hoe prettig het was, om samen klussen op te pakken en samen te sparren over grote en kleine dingen. Samen weet je toch meer dan in je eentje. En je kunt de klussen een beetje verdelen. Doen waar je goed in bent, en tegelijkertijd leren van de kwaliteiten van de ander. “Gek eigenlijk, hè?! Dat we dit voortdurend doen met kinderen. In de klas. Met een maatje werken. Delen van kennis. Maar dat we dit als grote mensen veel te weinig doen...”

Schoolleider komt vaak op de laatste plaats
Veel schoolleiders erkennen het belang van samenwerken, feedback en reflectie. Toch geven velen ook toe er niet aan toe te komen om pas op de plaats te maken en met collega’s of een coach te sparren. Omdat de tijd er niet is, of omdat collega’s het ook zo druk hebben. Of omdat ze allereerst aan anderen denken en zelf op de laatste plaats komen. De klas overnemen als er weer geen invaller te vinden is. Of toch maar een school 'erbij nemen', omdat die schoolleidersvacature binnen je bestuur nog steeds niet ingevuld is. Bovendien: “Praatjes vullen geen gaatjes. We kunnen eindeloos ‘kletsen’ en koffie drinken, maar daarmee wordt het werk niet gedaan.” De werkdruk is hoog, de waan van de dag regeert. Vacatures voor leraren krijg je niet vervuld, vervanging regelen is met het lerarentekort al helemaal een mission impossible. We willen niet klagen, maar het is geen wonder dat de schoolleiderstekort inmiddels ook een probleem is waar we niet meer omheen kunnen. Het beroep wordt steeds minder aantrekkelijk gevonden. En dan worden ook nog zulke uiteenlopende eisen gesteld aan de schoolleider, dat nu zelfs gesproken wordt over ‘kwalitatieve’ tekorten. Oftewel, schoolleiders zijn onvoldoende toegerust om het werk goed te kunnen doen. Dat klinkt niet echt als een compliment… maar je kunt het de schoolleider zelf niet kwalijk nemen.


Erkenning
Laten we eens beginnen met erkennen dat het takenpakket van de schoolleider ongekend divers is. Pas las ik ergens dat schoolleiders verantwoordelijkheden hebben op 32 beleidsterreinen. Ik denk niet dat veel mensen dit weten, voor mij was dit concrete aantal in elk geval nieuw. Het beroep wordt ernstig onderschat. Het is de hoogste tijd dat er meer waardering en erkenning komt voor schoolleiders. En vooral ook praktische ondersteuning, werkdrukverlaging en ruimte om te professionaliseren.

Tijd voor samen!
Dáárbij wil ik graag van betekenis zijn! In mijn eentje kan ik het schoolleiderstekort niet oplossen. Ik kan wel op meerdere plekken een beetje verlichting brengen, door kort en krachtig mee te werken aan klussen die anders blijven liggen. Het is tijd voor samen. Met een extra paar oren, ogen en handen voor de schoolleider, zodat er ook gelegenheid is om verder te komen dan alleen het hoofd boven water houden. Zodat het leuk blijft. Zodat we waar kunnen maken wat allang uit onderzoek blijkt: de schoolleider doet ertoe!

Welke klus doe jij het liefste niet alleen?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.